Intézményünkben bevezettük az Arizona -szoba programot.
Az Arizona- program lényege röviden
A diákokkal, a szülőkkel és a pedagógusokkal ismertetjük és elfogadtatjuk az alábbi alapelveket:
— Minden tanulónak joga van a zavartalan tanuláshoz.
— Minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz.
— Mások jogait tiszteletben tartom.
Ezeket a feliratokat az osztálytermekben kifüggesztjük. Ha a gyermek ezeket a szabályokat megszegi, és nem akar együttműködni kimehet egy erre kijelölt szobába, az Arizona szobába küldi, ahol mindig tartózkodik egy ügyeletes tanár.
Itt a tanulónak módjában áll átgondolnia a történteket, s hogyan kíván változtatni magatartásán, s visszatérni a normális munkamenethez.
Természetesen a kiküldés csakis indokolt esetben történhet meg. Ez a program hangsúlyosan nem kiküldő program! Elsősorban olyan pedagógiai megoldás, ami nem a büntetésre, inkább a belátásra épít. Segítséget nyújt azokban a szituációkban, amelyek során a tanuló öncélúan, szándékosan zavarja az órát a többiek figyelmét mindenáron magára vonva, úgymond „ő akar irányítani”.Ezt a minden fél számára káros, indulatokat gerjesztő konfliktust megtöri a tanuló távozása az óráról, ezzel hatástalanítja azt.
Többszöri alkalom után egyre több résztvevőt bevonva (osztályfőnök, szülő, iskola pszichológus, gyermekvédelmi felelős) a diák úgynevezett segítő megbeszéléseken vesz részt.
A program megvalósulását állandó monitorozás kíséri, a tapasztalatokat összegyűjtve, értékeljük azokat.
A program működése a hétköznapokban
1. Alapszabályok rögzítése és kifüggesztése a termekben.
2. Az óra menetét súlyosan zavaró tanulótól a tanár megkérdezi véleménye szerint melyik alapelv ellen vétett, és a továbbiakban azt betartja-e, vagy inkább kimegy az Arizona szobába. Ha az osztályban való tartózkodást választja, és újra rendetlenkedik, a tanár már nem ad választási lehetőséget, hanem kiküldi az Arizona szobába.
3. Az osztályterem elhagyása egy információs lappal történik (lásd mellékletek), amelyen rajta van, hogy melyik órán, milyen probléma volt a tanuló viselkedésével. Ezt a kiküldő tanár köteles kitölteni
4. Az Arizona szobában a tanulónak át kell adnia az információs lapot az ott tartózkodó tanárnak, aki megjegyzés nélkül átveszi és dokumentációként elrakja azt. A diák ekkor kap egy problémafeltáró lapot (lásd melléklet), amely segít végiggondolnia a történteket, és készíteni egy visszatérési tervet. A diák segítséget kérhet a pedagógustól. Csak akkor térhet vissza, ha elfogadható tervet készített.
5. A 3. alkalom után segítő beszélgetésre hívjuk a tanulót az általa választott tanárral, vagy ha ilyet nem nevez meg az osztályfőnökével.
6. Az 5. alkalommal már az osztályfőnököt vagy a szülőt is bevonjuk a beszélgetésbe.
7. A további esetekben egyre több személy vesz részt a segítő beszélgetéseken.(szülő, érintett tanárok, ifjúságvédelmi felelős stb.)
8. A tanuló, aki a tanórát az Arizona szobában töltötte, nem hiányzó, csak az adott szituációból lett kiemelve, ezért a tananyag pótlása a saját felelőssége, felelésnél, dolgozatnál nem hivatkozhat a hiányzásra.
9. Az Arizona szobában való tartózkodás csak az adott órára vonatkozik, a tanulónak a következő tanórán jelen kell lennie.
Fontos szabály: az óra első és utolsó tíz percéről tanulót csak indokolt esetben lehet kiküldeni!
Monitorozás
A program bevezetése után az osztályfőnökök minden héten megnézik, hogy diákjaik mennyire érintettek, s ha szükséges, kezdeményezik a segítő megbeszéléseket.
Félévenkénti értékelést vizsgálja:
– az Arizona szoba használatának mennyiségi adatai (hány tanuló, hányszor lett kiküldve, ennek változása havi bontásban)
– minőségi mutatók (hogyan vált be a program; hatása az órai légkörre, a tanár-diák viszonyra; esetleges változtatások szükségessége; a szülőkkel való együttműködésre kifejtett hatások; szervezési problémák)
A program menete
1. Az órán rendetlenkedő diák első figyelmeztetéseként a szaktanár választás elé állítja a tanulót. Megkérdezi, szeretne-e az órán maradni, vagy konfliktus megoldása érdekében távozik az Arizona szobába.
Amennyiben maradni kíván, nem zavarhatja tovább az órát.
Ha úgy érzi nem tud fegyelmezetten viselkedni az adott helyzetben, akkor az Arizona szobába kell távoznia, a legrövidebb és leggyorsabb módon.
Ha az órán bent marad és tovább rendetlenkedik, nincs lehetősége dönteni, ki kell mennie a tréningszobába. Távozása előtt, felhívjuk a figyelmét, hogy az elmulasztott tananyagot pótolnia kell és a következő órán nem hivatkozhat arra, hogy az Arizona szobában tartózkodott az óra alatt.
2. A pedagógus kitölti az információs lapot az Arizona szoba felügyelője számára, melyet a diák magával visz.
3. Az Arizona szobában a diák leadja az információs lapot, majd megkapja az ott tartózkodó pedagógustól a “Problémafeltáró lapot”. Feladata, hogy elgondolkozzon és megfogalmazza, mivel zavarta az órát, mi volt ennek az oka, mik a tettének következményei, milyen megoldásokat lát az adott helyzet orvoslására, valamint hogyan lehetett volna megelőzni. Ebben kérheti az ott lévő felügyelő pedagógus segítségét. A teremben lévő diákok nem kommunikálhatnak egymással.
4. Ha ezzel végzett, dönthet arról, hogy szeretne-e visszamenni az órára, vagy marad a szobában.
Amennyiben vissza szeretne menni az órára, a felügyelő pedagógus kitölti a visszacsatoló lapot, amelyet a gyerek visszavisz az órát tartó tanárnak, a legrövidebb úton, a lehető leggyorsabban.
Amennyiben úgy dönt, hogy nem megy vissza órára, a tréningszobában marad a tanóra végéig, azután mehet szünetre. A felügyelő tanár a visszacsatoló lapot, a problémafeltáró lappal együtt leadja az osztályfőnöknek.
(A teremben lévő tanárnak nem kell feldolgoznia a gyerekkel történteket, mivel nem ismeri pontosan a körülményeket. Feladata a felügyelet, és szükség esetén a problémafeltáró lap kitöltésének segítése.)
5. A nap folyamán a gyerek köteles megkeresni a tanárt, hogy átbeszéljék a történteket.
További feladatok:
6. A tanárok heti 1x a konzultációs sávokban, illetve rendkívüli esetben a hét bármelyik pontjában megbeszélhetik a történteket a koordinátorokkal.
7. Havi 1x csoportos szupervízió az összes érintett pedagógus részvételével.
8. 2 havonta csoportos megbeszélés, ahol szülők is részt vehetnek
9. Félévente statisztika készítés a fejlődés nyomon követése érdekében. (ehhez folyamatosan szükséges dokumentálni a drive-os felületen)
Szankciók: indokolt esetben a vezetőség szankciókkal élhet
A szoba csak tanórákon van nyitva, szünetben zárva tartjuk.