Főooldal
Természettudományos labor- és terepgyakorlatok – NTP-INNOV-22

Természettudományos labor- és terepgyakorlatok – NTP-INNOV-22

 

Természettudományos labor- és terepgyakorlatok

A Miniszterelnökség megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdetett  Innovatív tanulási környezet kialakítása és komplex
tehetségsegítő programok megvalósítása címmel.

A pályázat kódja: NTP-INNOV-22

Ezen a pályázaton iskolánk is sikeresen vett részt.

Nyertes pályázatunk címe: Természettudományos labor- és terepgyakorlatok.

Az elnyert támogatás összege: 2.309.000 Ft.

 

 

A pályázati program a Nemzeti Tehetség Program és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával zajlott.

 

A programban 12 tanuló vett részt. A programba egyenlő arányban voltak tanulók bevonva a 7-8-9. évfolyamról, akik között már kiemelten tehetséges tanuló is helyet kapott. A többi tanulót korábbi tesztek eredményeit, a szaktanárok, a szülők és osztálytársak megfigyelési alapján válogattuk be. Valamennyien tehetségígéretek.

A programban a tanulók biológia, fizika és kémia laborgyakorlatokon vettek részt, valamint több esetben terepen bővíthették tudásukat. A laborgyakorlatok során a tanulók megfigyeléseket, kísérleteket végeztek és elemezték a kapott eredményeket. A biológia laborgyakorlatokat Danyi Dorottya tanárnő szervezte és irányította, míg a fizika laborban Gyermán György tanárúr, a kémia laborban Kozsup István tanárúr irányította a tanulók figyelmét a megfelelő irányba. A gyakorlatokon a tanulók olyan méréseket, kísérleteket végezhettek, amelyekre tanórai keretek között nem kerülhetett sor. A mérések a tananyag elmélyítésén kívül nagyban hozzájárultak a digitális kompetencia fejlesztéséhez is. Voltak gyakorlatok, amelyek alatt programot kellett írniuk Legó robotra, valamint kísérletekről filmet vagy hangfelvételt készíteni, majd azt ingyenes elemző szoftverekkel elemezni. A gyakorlatok több esetben igényeltek számítógép vagy mobil telefon használatot. A laborok során a programban szereplő tanulók jártasságot szereztek a kísérleti eszközök használatában is. A mérések végrehajtásakor több estetben kellett együtt dolgozniuk, amely a problémaközpontú erőforrások szakszerű elosztására, a tervezésre, valamint a szakmai kommunikáció fejlesztésére is nevelte őket.

A terepgyakorlatok alatt a programban részt vevők „testközelből” találkoztak a természet szépségeivel. Látogatást tettek ősszel a Hortobágyra, ahol darumegfigyelésen vettek részt, majd megnézték a téli és a kora tavaszi erdőt is. Voltak a debreceni Nagyerdei Kultúrpark Állat- és Növénykertjében, majd nyár elején Tiszaörvényen egy ártéri sétaúton és tanösvényen jártak, ahol betekintést kaptak a vízi élővilágba, valamint láthattak a halászok és pákászok életében nélkülözhetetlen eszközöket. A terepgyakorlatok mellett sor kerülhetett a Body kiállítás megtekintésére is Budapesten. A terepen a tanulókat helyenként szakképzett helyi túravezető kalauzolta. A terepgyakorlatok után a tanulók iskolánkban mindig átbeszélték a látottakat, hallottakat. A terepgyakorlatokat Danyi Dorottya tanárnő szervezte, ő volt a tanulók kísérőtanára és helyi idegenvezető hiányában a gyakorlatokat is ő vezette le.

A gyakorlatokon látottakról, az elvégzett kísérletekről, mérésekről a tanulók beszámoltak diáktársaiknak, és munkájukba beletekinthettek szüleik és tanáraik is. A labor- és terepgyakorlatok vitathatatlanul alakították a programban résztvevő tanulók szemléletét és egyben tanulási, majd továbbtanulási célt is állítottak eléjük. Egyértelműen elmondható, hogy a program a kiválasztott gyerekek számára nem csak hasznos volt, hanem közben jól is érezték magukat.

A pályázat keretében új eszközöket is tudtunk vásárolni, amelyekkel a jövőben sok esetben lehet a tanulást élvezetesebbé, gyakorlatiasabbá tenni. A laborgyakorlatokhoz elkészült egy munkafüzet, amely a későbbiekben is nagyban segíti a természettudományos tantárgyak tanulását, tanítását.