Főooldal
ZöldKarantén-Tudatos otthonlét – UT-2020-0012

ZöldKarantén-Tudatos otthonlét – UT-2020-0012

 

A program célja: A program várható eredménye egy olyan termék (füzet, elektronikus vagy vegyes dokumentum), amely egyszerre kalauz diáktársak és családok számára a tudatos, környezetbarát otthonléthez; egyszerre vizualizálja a diákok kutatásainak eredményeit (ökológiai lábnyom csökkentésének lehetőségei, szürkevíz analitikai vizsgálata és – használata, lakókörnyezetünk zöldfelület – felmérésének eredménye); egyszerre bizonyítéka az alkalmazott természettudományok létének; megalapozója cselekvésünknek (zöldtető).

 

 

A program várható eredménye egy olyan termék (füzet, elektronikus vagy vegyes dokumentum), amely egyszerre kalauz diáktársak és családok számára a tudatos, környezetbarát otthonléthez; egyszerre vizualizálja a diákok kutatásainak eredményeit (ökológiai lábnyom csökkentésének lehetőségei, szürkevíz analitikai vizsgálata és – használata, lakókörnyezetünk zöldfelület – felmérésének eredménye); egyszerre bizonyítéka az alkalmazott természettudományok létének; megalapozója cselekvésünknek (zöldtető); végül szép példája együttműködésünknek.

A karantén hónapjaiban tapasztalt lehetséges önellátás, környezettámogató vagy – károsító lét, egészségőrzés és egymásrautaltság indította képzeletünket útra. Hogyan tudunk otthon lenni úgy a lakásunkban, házunkban, hogy otthonunkként őrizhessük közben városunkat és Földünket is. Rég keresem diákjaimmal a bizonyítékát annak, hogy a természettudományok alkalmazott tudományok. Szeretném, legalább tehetségesebb, diákjaimnál elérni, hogy rendszerben lássanak, hogy magabiztosan mozogjanak ne csak tananyagrészek, de szerveződési szintek, folyamatok között is.

A projekthez verbuválódott egy kisebb csapat, ötüket nevesítettük a pályázatban, de további 4-6 fő tartozik csapatunkhoz, így fogunk munkához.

Képzeletük nyitogatásával, kreativitásuk használatával megálmodjuk álomotthonukat. A kitágított perspektíva után iskolánk szaktanárai segítségével megvizsgáljuk, melyek azok a pontok, amik meg is valósulhatnak az ő otthonteremtési időszakukban.

Ezután gondolkodunk azon, mai életükben hogyan válthatják máris valóra fenntartható otthonukat. Ehhez ökológiai lábnyomot számítunk, összehasonlítva több kalkulátor működését. Hangsúly a változókra esik, hogyan tudják személy szerint csökkenteni lábnyomukat. Ennek matematikai elemzéséhez, ábrázolásához szintén kérjük tanáraink segítségét. Gyakorlati praktikákat tanulunk és alkalmazunk a lakás különböző tereiben. A fürdőszobában környezetbarát, a konyhából is ismerős, több funkciós vegyi anyagok működését vizsgáljuk (nagy kedvencünk a szódabikarbóna és az ecet lehet), házilag készítünk szappant, mosószert, tisztítószert, de kozmetikumokat is. A konyhában vizsgáljuk az anyagcserét sejtszinten (élesztőgombák és erjesztőbaktériumok vizsgálata mikroszkóp alatt, függő változókat alkalmazunk – hőmérséklet, kémhatás, cukor, só, antibiotikumok), de az elkészített ételek segítségével (kenyér, sajt, kefír) a szervezet/egyed szintjén is vizsgáljuk az anyagcserét (emésztőenzimek aktivitás-vizsgálata, pl glutén- és cukorbontás, diéta).

A „designe thinking”, tervezői gondolkodást tanuljuk tréning formájában. A MOME-vel együttműködve az elmúlt években erről már van iskolai tapasztalatom, jó eredménnyel használtam más csoportokban a biológiaoktatásban. Az ott körvonalazódott termék kommunikálja majd iskolatársaink és a családok felé, hogyan lehetnek környezetbarátok otthonukban (ehhez konkrét recepteket írunk, saját tapasztalatokon alapulókat). A takarékosság, maradékmentesség, újrahasznosítás, közösségi felelősség kiemelt figyelmünkre számíthat, erre külön ötleteket keresünk. Így várható társadalmi és gazdasági hasznosulás máris, pedagógiai eredmény felelős létünk felmutatása, a tapasztalatmegosztás, példával nevelés. Oktatási hasznosulás, hogy a kutatási eredmények vizualizációjával együtt iskolatársaik látják természettudományos ismereteik alkalmazhatóságát, az alsóbb évesek (5-8. évf.) megtanulnak mozogni minimum az egyed feletti szintek között (emberi szervezet, társulás – város, bioszféra). A termék formája azért megadhatatlan még, mert a folyamat valóban élő, a diákok fogják kitalálni, nem a mentor vezérel.

Mi itthon a mikroszkóp pillanatképeit tudjuk majd megfigyelni a tenyészetekről, de a diákokat nagyon érdekli a time lapse videómikroszkópia, ígéretet kaptunk a DE egy mikrobiológiai laborjában tehető látogatásra.

A konyhából a fürdőszobán át követve az anyagok útját, elérkezünk a szürkevízhez. Az erre vonatkozó vizsgálatokat a DE környezetmérnökeinek segítségével szeretnénk folytatni a Műszaki Kar laboratóriumában, de a vírushelyzet miatt oda várhatóan csak a 2. félévben kapunk belépési engedélyt. Tanuljuk az labortechnikát, analitikát, keressük a szürkevíz összetételének javítási lehetőségeit, összefüggésben korábbi, otthoni vizsgálatainkkal, megfigyeléseinkkel.

A víz útját követve érkezünk a növényzethez, növénytakaróhoz. Az építőmérnökök segítségével mérjük városunk eltérő területeinek (iskola, lakótelep, kertváros, kertség) növényborítottságát egyszerű alkalmazások (Google Earth, City viewer) használatával, belekóstolva a térinformatikába, városökológiába. Tanulunk a humán hőkomfort – indexről, adatokat elemzünk. Viszonyítunk, hogy a szakirodalomban javasolt 7m2-es fejenkénti zöld terület elérhető-e városunkban.

Várható a szomorú eredmény, itt kapcsolódhatunk mi aktívan a civil folyamatokhoz, mikor iskolánk új épületrészének lapos tetején tetőkertet létesítünk, az udvaron fát ültetünk. Itt van lehetséges kapcsolódás a zajszennyezés mérése felé (a szakirodalom tud a tetőkertek zajcsökkentő hatásáról is), ha a diákok érdeklődése kiterjed ez irányba, bekapcsolódunk a tanszéki mérésekbe.

A tetőkert talaját vizsgálva találhatunk majd felhalmozódó nehézfémeket, más szennyezőanyagokat, így tápláléknövények termesztése ott nem szerencsés, más fajokat választunk. Az önellátásban szerepet játszó csírák és mikrozöldségek termesztése visszavisz minket a konyhába, a „párkánykertbe”. Ez a logikai kör a folyamatok ciklikusságát, az anyag áramlását is szimbolizálja, gondolataink és cselekedeteink harmóniáját nem kevésbé. A növénytermesztési ismeret, még inkább gyakorlat a legkisebbeket (1-4 osztályok) is megérintheti, osztálytermeikben fűszerkert születhet.

Lehetséges kapcsolódás az otthonlétben, a mentális egészség fenntartásában a kisállatgondozás, terápiás kutyákkal foglalkozás, ez a téma egyik diákunkat különösen mozgatja. Ha erejéből telik, elindul majd ezen az úton is.

Célunk, hogy kutatócsoportunkon kívül minél több diákot megszólítsunk, így hívjuk majd őket témanapra, (irodalmi és képzőművészi) segítségüket kérjük a termék előállításában.

 

A pályázat összege: 750 000 Ft